- 33Die Reaktivierung von Schienenstrecken als Strategie der integrierten Raumentwicklung – Chancen nutzen und Hemmnisse überwinden. ARL – Akademie für Raumentwicklung in der Leibniz-Gemeinschaft, 2024, mehr…
- 32Introducing a Novel Framework for the Analysis and Assessment of Transport Projects in City Regions. Sustainability 16 (6), 2024, 2349 mehr…
- 31Potenziale der Innenentwicklung in München. Technische Universität München, 2024, mehr…
- 30Wie können Mobilitätsziele in Kommunen und Regionen erreicht werden? KommP Kommunalpraxis Bayern 46 (10), 2024, 338-343 mehr…
- 29Visualising Transformations of Geographical Time–Space by Transport Systems. The Case of Germany, 1990–2020. KN - Journal of Cartography and Geographic Information (online first), 2023 mehr…
- 28Innovative Land Policies in Europe. Raumforschung und Raumordnung 81 (6), 2023 mehr…
- 27Das Netzwerk zentraler Orte in der Metropolenregion München. In: Zentralitäten 4.0 - Raumpolitiken und neue Mobilität auf dem Lande. Jovis, 2023, 186-199 mehr…
- 26High Speed Rail as Urban Generator? An Analysis of Land Use Change around Stations. European Planning Studies 30 (2), 2022, 227-250 mehr…
- 25Working From Home and Covid-19: Where Could Residents Move to? Urban Planning 7(3), 2022 mehr…
- 24Mehr Arbeiten von zu Hause nach Corona. RaumPlanung 6/2021 (214), 2021, 23-28 mehr…
- 23Rail Accessibility in Germany: Changing Regional Disparities between 1990 and 2020. Raumforschung und Raumordnung 79 (2), 2021, 95-115 mehr…
- 22Interrelations between Transport Infrastructure and Urban Development. TUM University Press, 2021 mehr…
- 21Which Regions Benefit from New Rail Accessibility? Germany in 2030. disP - The Planning Review 56 (3), 2020, 59-76 mehr…
- 20Euro-Star-Architecture: Comparing High-Speed Rail Stations in Europe. In: About Star Architecture: Reflecting on Cities in Europe. Springer International Publishing, 2020, 227-244 mehr…
- 19Regional Urbanisation through Accessibility? — The “Zweite Stammstrecke” Express Rail Project in Munich. Urban Science 4 (1), 2020, 1-24 mehr…
- 18Integrating urban planning in air traffic procedure planning using modern satellite navigation specifications. Urban Development Issues 68 (2), 2020, 53-62 mehr…
- 17Which Regions Benefit from Rail Accessibility? Germany 1990-2030. Chair of Urban Development, Technical University of Munich, 2020, mehr…
- 16The Transformative Capacity of Regional Design. In: Shaping Regional Futures: Designing and Visioning in Governance Rescaling. Springer, 2020, 43-58 mehr…
- 15Conference Locations and Sustainability Aspirations: Towards an Integrative Framework? DisP - The Planning Review 55 (1), 2019, 34-51 mehr…
- 14Public real estate development projects and urban transformation: the case of flagship projects. In: Companion to Real Estate Development. Routledge, 2018, 43-55 mehr…
- 13Sustainable urban development and land value taxation: The case of Estonia. Land Use Policy 77, 2018, 790-800 mehr…
- 12Using Boundary Objects to Make Students Brokers Across Disciplines. A Dialogue Between Students and Their Lecturers on Bertolini's Node-Place-Model and Interdisciplinarity. Transactions of AESOP 2 (1), 2018, 81-90 mehr…
- 11Land taxation in Estonia: An efficient instrument of land policy for land scarcity, equity, and ecology. In: Instruments of Land Policy. Dealing with Scarcity of Land.. Routledge, 2018, 78-88 mehr…
- 10RES - Räumliche Entwicklungsstrategie Landkreis Fürstenfeldbruck. Schlussbericht zum Prozess der Struktur- und Potenzialanalyse 2017. 2017, mehr…
- 9Perspektiven im öffentlichen Personennahverkehr im Landkreis München. Schlussbericht. Landkreis München, 2017, mehr…
- 8Munich - The struggle to combine competitivness and social inclusion. In: Unequal Cities. The challenge of post-industrial transition in times of austerity. Routledge, 2017, 209-226 mehr…
- 7Potentials of Entrepreneurial Thinking for Planning. disP - The Planning Review 53 (3), 2017, 94-100 mehr…
- 6Teilstrategie Wirtschaftliche Entwicklung. Konzept einer strategischen Entwicklung von Wirtschaftsflächen im Landkreis Fürstenfeldbruck. Lehrstuhl für Raumentwicklung der Technischen Universität München., 2017, mehr…
- 5Landshut: What next? Projekt im Masterstudiengang Urbanistik – Landschaft und Stadt WS2015/16. Technische Universität München, 2016 mehr…
- 4WAM Wohnen Arbeiten Mobilität. Veränderungsdynamiken und Entwicklungsoptionen für die Metropolregion München. Lehrstuhl für Raumentwicklung und Fachgebiet für Siedlungsstruktur und Verkehrsplanung der Technischen Universität München, 2016, mehr…
- 3Future perspectives for the Munich Metropolitan Region – an integrated mobility approach. Transportation Research Procedia 19, 2016, 94-108 mehr…
- 2Quartiersentwicklung selbstgemacht? RaumPlanung (3/4), 2014, 107-113 mehr…
- 1Land Value Tax and Urban Development in Estonia. (anderer Eintrag) mehr…
Dr.-Ing. Fabian Wenner
Akademischer Rat / Research and Teaching Associate
Postadresse
Arcisstr. 21
80333 München
- Tel.: +49 (89) 289 - 22142
- Sprechstunde: nach Vereinbarung / by appointment
- Raum: 0503.02.360
- f.wenner@tum.de
Seit 2021 Akademischer Rat und Postdoktorand am Lehrstuhl für Raumentwicklung der TU München
2021 Abschluss der Promotion zum Dr.-Ing. ("summa cum laude") mit dem Titel Interrelations between Transport Infrastructure and Urban Development. The Case of High-Speed Rail Stations. Ausgezeichnet mit dem Dissertationspreis des Bundes der Freunde der TUM e.V.
Seit 2014 Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Lehrstuhl für Raumentwicklung der TU München
2013-2014 Masterstudium "Regional and Urban Planning Studies" an der London School of Economics and Political Science, gefördert durch die SUTOR-Stiftung. Masterarbeit zu Land Value Tax and Urban Development in Estonia
2012-2013 Mitarbeiter bei Albert Speer & Partner, Frankfurt
2009-2012 Studentischer Mitarbeiter am Lehrstuhl Bodenmanagement, Bodenpolitik und kommunales Vermessungswesen, sowie Tutor am Studien- und Projektzentrum, TU Dortmund
2008-2012 Bachelorstudium der Raumplanung an der Technischen Universität Dortmund und dem University College London, gefördert durch die Studienstiftung des Deutschen Volkes
- Integrierte Siedlungs- und Verkehrsplanung, insb. öffentlicher und nichtmotorisierter Verkehr
- Stadtentwicklungs-, Regional- und Landesplanung
- Bodenpolitik
- Nutzbarmachung neuer digitaler Datenquellen für die Raumforschung
Wintersemester 2024/25
Titel | Art | Dauer | Termine | Vortragende/r (Mitwirkende/r) |
---|---|---|---|---|
Raumentwicklung | VO | 2 |
Leitung der Forschungsgruppe "Land Use, Infrastructure, Spatial Transformation" am Lehrstuhl Raumentwicklung
Laufend
- 2023-2025: Biodiversity Net Gain as a Developer Obligation
- 2022-2024: BeneVit - Innovative Bewertungsmethoden für nachhaltige Verkehrsinvestitionen
Abgeschlossen
- 2020-2023: DFG-Projekt: Brain Train? High-Speed Rail-Stationen als Kristallisationspunkte der Wissensökonomie
- 2022: Exploring the airport-city: airports’ diversification strategies, knowledge economy and the regeneration of business sites in a metropolitan context
- 2020: Mapping Urban Transportation Innovation Ecosystems
- 2017-2021: DFG-Projekt: Knowledge-intensive firms, connectivity and spatial restructuring: dynamics and differences in Germany and Switzerland
- 2015-2017: Erstellung einer Struktur- und Potentialanalyse für den Landkreis Fürstenfeldbruck und die beteiligten Städte und Gemeinden
- 2016: Perspektiven im Öffentlichen Personennahverkehr im Landkreis München
- 2016: Gutachten für die Kommunen der "NordAllianz": Einstufung der Kommunen im zentralörtlichen System
- 2014-2016: WAM – Wohnen, Arbeiten, Mobilität. Veränderungsdynamik und Zukunftsoptionen für die Metropolregion München
2015-2021: Dissertationsprojekt Interrelations between Transport Infrastructure and Urban Development. The Case of High-Speed Rail Stations.
Mitarbeit im Architecture Research Incubator der Fakultät Architektur, TUM
Akademische Organisationen
- Akademie für Raumentwicklung in der Leibniz-Gemeinschaft (ARL): Arbeitskreise Bodenpolitik (International) sowie Reaktivierung von Schienenstrecken; LAG Bayern
- Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen (FGSV): Arbeitskreis Erreichbarkeitsplanung
- International Academic Association on Planning, Law, and Property Rights (PLPR)
- AESOP Young Academics
Universitäre Selbstverwaltung
- Vertreter der wissenschaftlichen und künstlerischen MitarbeiterInnen im Department Council Architecture der School of Engineering and Design
- Mitglied im Prüfungsausschuss für den Studiengang Urbanistik
Gutachter für Fachzeitschriften und Forschungsförderung, u.a.:
- disP – The Planning Review (Mitglied des Editorial Boards)
- Environment and Planning A: Economy and Space
- Journal of Transport Geography
- Journal of Urban Mobility
Ehrenämter
- Mitarbeit im Auswahlausschuss der Studienstiftung des Deutschen Volkes
- 38Biodiversity net gain as a developer obligation. Planning, Law, and Property Rights (PLPR) Conference, 2024 mehr…
- 37Land policy in Germany – The struggle between private property rights and public interest. Planning, Law, and Property Rights (PLPR) Conference, 2024 mehr…
- 36Regional rail stations as catalysts and barriers for 15-minute neighbourhoods. Transit-oriented or transit-adjacent development in the Munich Metropolitan Region? mobil.TUM Conference, 2024 mehr…
- 35Potenziale nachhaltiger Wohnraumversorgung durch integrierte Siedlungs- und Verkehrsplanung. Bundeskongress "Tag der Regionen", 2024 mehr…
- 34Urban Mobility & Land Policy: Links to Urban Health. Invited Talk, 2024 mehr…
- 33Land Value Taxation - Land Policy Tool for Sustainable Urban Development? The Housing Agency, Land Policy Series, 2023 mehr…
- 32High Speed Rail as Urban Generator? 11th World Congress of High-Speed Rail, 2023 mehr…
- 31Aktuelle raumstrukturelle Chancen und Herausforderungen im Raum Freising und der Metropolregion München. IBA Walk, 2023 mehr…
- 30The accessibility paradigm in planning: Implementation, Indicators, and Improvements. RSA Conference, 2023 mehr…
- 29Missed connections: Opportunities for integrated urban and transport planning with comprehensive clock-face schedules. AESOP Annual Conference, 2023 mehr…
- 28Visualising Transformations of Geographical Time-Space by Transport Infrastructure Systems. The case of Germany, 1990-2030. European Colloquium on Theoretical and Quantitative Geography, 2021 mehr…
- 27High Speed Rail as Urban Generator? An Analysis of Land Use Change around European Stations. RSA Regions in Recovery Conference, 2021 mehr…
- 26Wie kann man in der Flughafenregion eine nachhaltige, effiziente und ökologische Mobilität ermöglichen? Politik trifft Wissenschaft, 2021 mehr…
- 2540 Years of Rail Accessibility Change in Germany. Dortmunder Konferenz, 2020 mehr…
- 2440 Years of Rail Accessibility Change in German Regions. NECTAR Cluster 6 Accessibility Workshop, 2019 mehr…
- 23Accessibility Effects of the Second S-Bahn Trunk Line (Munich). Mobility@TUM, 2019 mehr…
- 22Wissensökonomie, Konnektivität und räumliche Restrukturierung: Dynamiken und Unterschiede in Deutschland und der Schweiz. Arbeitskreissitzung der DFG Fachgruppe „410-02 Städtebau/Stadtentwicklung, Raumplanung, Verkehrs- und Infrastrukturplanung, Landschaftsplanung“, 2019 mehr…
- 21High-Speed Rail and Interlocking Firm Networks of the Knowledge Economy in Germany. Annual Meeting of the Association of American Geographers (AAG), 2019 mehr…
- 20High-Speed Rail and Interlocking Firm Networks of the Knowledge Economy in Germany. Regional Studies Association (RSA) Annual Conference, 2019 mehr…
- 19Brain Train or Brain Drain? The role of High-Speed Rail accessibility for knowledge-intensive firms and regional development. mobil.TUM 2018, 2018 mehr…
- 18Brain Train or Brain Drain? Effects of high speed rail on the spatial structure in the age of the knowledge economy. Dortmunder Konferenz, 2018 mehr…
- 17Effects of high speed rail-induced accessibility changes on urban development in Europe. AESOP Annual Congress, 2018 mehr…
- 16Brain Train or Brain Drain? The role of High-Speed Rail accessibility for knowledge-intensive firms and regional development. European Regional Science Association (ERSA) Conference, 2018 mehr…
- 15Application of a new method to identify knowledge-intensive firm clusters in spatial strategy consulting. European Regional Science Association (ERSA) Conference, 2018 mehr…
- 14Effects of high speed rail-induced accessibility changes on urban development in Germany. Pegasus Nachwuchsnetzwerk für Mobilitäts- und Verkehrsforschung, Jahrestagung, 2018 mehr…
- 13The use of space as decision-making process. The role of accessibility for locational choices of knowledge-intensive firms in the Munich Metropolitan Region. 11th AESOP Young Academics Conference 2017 - Planning and Entrepreneurship, 2017 mehr…
- 12Scenarios for Polycentric Development in the Munich Metropolitan Region. 11th AESOP Young Academics Conference 2017 - Planning and Entrepreneurship, 2017 mehr…
- 11Brain Train or Brain Drain? Effects of high speed rail on the spatial structure in the age of the knowledge economy. AESOP Annual Congress 2017, 2017 mehr…
- 10Brain Train or Brain Drain? Effects of high speed rail on the spatial structure in the age of the knowledge economy. Mobilitätstag Mobility@TUM, 2017 mehr…
- 9Future housing, working, and mobility perspectives for the Munich Metropolitan Region – an integrated approach. mobil.TUM Conference "Transforming Urban Mobility, 2016 mehr…
- 8Teaching Capacity Building for Regional Governance. AESOP Young Academics Conference, 2016 mehr…
- 7The use of space as decision-making process. Valuation of mobility, residential, and workplace choices in the Munich Metropolitan Region. IV World Planning Schools Congress, 2016 mehr…
- 6The use of space as decision-making process. Valuation of mobility, residential, and workplace choices in the Munich Metropolitan Region. Association of American Geographers Annual Meeting, 2016 mehr…
- 5The Land Value Tax in Estonia: Equitable land policy through taxation. LandAC conference, 2015 mehr…
- 4Land value tax and urban development in Estonia. AESOP Annual Congress 2015, 2015 mehr…
- 3Spatial integration and administrative complexity: Housing, employment, and mobility in the case of the Munich Metropolitan Region. AESOP Annual Congress 2015, 2015 mehr…
- 2The Land Value Tax (LVT) as arbiter between market mechanisms and social liability. XI. Urban and Landscape Days, 2014 mehr…
- 1Herkunftsorte und Hochschulwahl internationaler Studierender in Deutschland. Dortmunder Konferenz für Raum- und Planungsforschung, 2012 mehr…
- 4Stadtplanung: Neue Wohnungen für 100 000 Menschen. Süddeutsche Zeitung (17.02.2024), 2024, 1 mehr…
- 3Bundesverkehrswegeplan: Neuer Streit um Verkehrsplanung droht. Tagesspiegel, 2023 mehr…
- 2Besser leben auf dem Land. Süddeutsche Zeitung (02.06.2021), 2021, 40 mehr…
- 1Familiengerechte Stadtplanung und Verfassungsgerichtsurteil zur Grundsteuer. Bayerischer Rundfunk 2, 2018, mehr…
- Google Scholar
- ORCID ID: 0000-0002-2356-8120
- ResearchGate
- Web of Science: ResearcherID AAE-7087-2021