Clarimma Sessa
Wissenschaftliche Laufbahn und Forschungsgebiet
Clarimma Sessa erwarb 2008 einen Abschluss in Wissenschaft und Technologien für die Konservierung und Restaurierung von Kulturerbe an der Universität von Perugia, Italien. Sie hat einen Master in Advanced Chemistry und promovierte 2014 in Chemie an der Universität von Barcelona, Spanien. 2016 erhielt sie ein Post-Doc Alexander-von-Humboldt-Stipendium für die Implementierung und Optimierung eines Analyseprotokolls zur Charakterisierung von organischen Farbstoffen auf Kunstwerken mittels oberflächenverstärkter Raman-Spektroskopie am Doerner Institut, Bayerische Staatsgemäldesammlungen (München), in Zusammenarbeit mit der Raman- und REM-Gruppe des Lehrstuhls für Analytische Chemie und Wasserchemie der Technischen Universität München. Ihr wissenschaftliches Interesse gilt vor allem der Evaluierung und Anwendung von nicht-invasiven Analysetechniken zur Untersuchung von Kunstwerken. Seit 2018 arbeitet sie als Conservation Scientist am Lehrstuhl für Restaurierung, Kunsttechnologie und Konservierungswissenschaft, wo sie derzeit das insiTUMlab, eine neue mobile analytische Infrastruktur für Studien zum Kulturerbe, aufbaut.
Auszeichnungen
- Alexander von Humboldt Prostdoc Research Fellowship (2016-2018)
- Short-term scientific mission at The Metropolitan Museum of Art, New York, USA granted by Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Spain (2013)
- Predoctoral grant - “Becas y ayudas del Programa de Formación del Profesorado Universitario” granted by Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Spain (2010-2014)
- Predoctoral grant - “Ayudas destinadas a universidades, centros de investigación para la contratación de personal investigador novel” granted by Generalitat de Catalunya, Spain (2010)
Publikationen
“Capability of Far Infrared for selective identification of red and black pigments in paint layers“,Giménez P., Linares A., Sessa C., Bagán H. and García J.F., Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, (2021) ACEPTED.
“A comprehensive study into the early history of ß-naphthol pigments – from synthesis to paint application. Part II: History of use in paint manufacture and artist’s paints and analytical identification”, Sessa C., Neugebauer W., Stege H., Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung (2019)32:233-258.
“A comprehensive study into the early history of ß-naphthol pigments – from synthesis to paint application. Part I: Synthesis, chemical composition, properties and development history”,Neugebauer W., Stege H., Sessa C., Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung (2018)31:111-128.
“Naphthol Green – a forgotten artists’ pigment of the early 20th century. History, chemistry and analytical identification”, * Sessa C.,*Neugebauer W, Steuer C., Allscher T., and Stege H., Journal of Cultural Heritage (2018)1:1-13. (* co-first authors)
“Towards a Surface Enhanced Raman Scattering (SERS) spectra database for Synthetic Organic Colorants in Cultural Heritage. The effect of the use of different metal substrates on the spectra”, Sessa C., Weiss R., Niessner R., Ivleva N.P., Stege H., Microchemical Journal (2018) 138:209-225.
“Evaluation of variability sources affecting the composition analysis in large ancient metal objects”, Sessa C., Romero M. T., Bagán, H., García J.F, Microchemical Journal (2017) 134:309-316.
“A study of Picasso’s painting materials and techniques in six early portraits”, Sessa C., Jiménez R.; Rosi F.; Fontana, R; Garcia, J.F., Journal of American Institute for Conservation (2016) 55:198-216.
“Investigation of the possible origins of sulfur in 19th century salted paper photographs by x-ray fluorescence spectroscopy”, Sessa C., Barro, L.; Centeno, Silvia A.; Caro, F., Bagán, H., García J. F., X-Ray spectrometry (2016) 45:176-184
“Influence of composition and roughness on the pigment mapping of paintings using mid-infrared fiberoptics reflectance spectroscopy (mid-IR FORS) and multivariate calibration”, Sessa C., Bagán H., García J. F., Anal Bioanal. Chem. (2014) 406:6735-6747.
“Evaluation of MidIR fibre optic reflectance: Detection limit, reproducibility and binary mixture discrimination”, C. Sessa, A., H. Bagán, J. F. García, Spectrochim. Acta A: Mol. Biomol. Spectro. (2013) 115:617–628.
"Determination of Detection Limits for SEM-EDS and m-FTIR Analysis of Artwork", Sessa C., Vila A., García J. F., Anal Bioanal Chem., (2011) 400:2241–2251.