- Stuck in a (literal) tight spot: Cycling between tram rails, sharrows and parked cars. Journal of Safety Research (87), 2023, 107-121 mehr… Volltext ( DOI )
- Safe cycling in winter: Results of a case study on the role of de-icing in the city of Hamburg, Germany. Journal of Safety Research (87), 2023, 244-256 mehr… Volltext ( DOI )
- A Collaborative Approach for Urban Design Education in Light of the Climate Emergency. Dimensions - Journal of Architectural Knowledge 05, 2023, 143-166 mehr… Volltext ( DOI )
- Fahrradpiktogramme auf der Fahrbahn. Ein Beitrag zu Flächengerechtigkeit und Verkehrssicherheit in beengten Verhältnissen. Reihe Verkehrspsychologie. Springer Nature, 2023 mehr…
- Boulevard of Broken Dreams: Visionen zur Zukunft der Mobilität im Angesicht von Krisen. 18. Jahrestagung des Arbeitskreises "Mobilität und Verkehr" (AK MoVe), 2023 mehr…
- Alternative Alltagswelten: Szenariotechnik. Workshop bei der 6. Jahrestagung des Arbeitskreises Qualitative Methoden der Geographie und der raumsensiblen Sozial- und Kulturforschung des VGDH, 2022 mehr…
- Improving perceived safety on narrow streets with sharrows. International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP), 2022 mehr…
- COVID-19: A force for profound changes in mobility behavior? International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP), 2022 mehr…
- COVID-19: Bump in the road or real turning point on the way towards more sustainable mobility? International Association People - Environment Studies (IAPS) Conference, 2022 mehr…
- Quality criteria in qualitative research - an urban mobility exploratory case study. American Sociological Association (ASA) Annual Meeting, 2022 mehr…
- (No) drivers for change – crises as a disruption of urban mobility? Association of European Schools of Planning (AESOP) Annual Congress, 2022 mehr…
- Radfahren bei beengten Verhältnissen - Wirkung von Piktogrammen und Hinweisschildern auf Fahrverhalten und Verkehrssicherheit. Kurzbericht. Bergische Universität Wuppertal/Technische Universität Dresden, 2021, mehr…
- Radfahren bei beengten Verhältnissen - Wirkung von Piktogrammen und Hinweisschildern auf Fahrverhalten und Verkehrssicherheit. Abschlussbericht. Bergische Universität Wuppertal/Technische Universität Dresden, 2021, mehr…
- Piktogrammketten im Mischverkehr jetzt auf jeder Straße? Mobilogisch! 3, 2021, 38-41 mehr…
- Between tram tracks and parked cars: Influencing cyclists' position on the road. 12th Annual Pegasus Conference, 2021 mehr…
- Show me the street and I'll tell you where they'll cycle: Impact of sharrows and parked cars on cyclists' lane positioning and perceived safety on narrow roads. 33rd International Co-operation on Theories and Concepts in Traffic Safety Conference (ICTCT), 2021 mehr…
- Bicycle symbols on the road: Towards a more just allocation of road space and traffic safety on narrow streets? Community of Practice User Research, Bosch eBike Systems, 2021 mehr…
- Studded tyres for bikes in Germany. International Cycling Safety Conference (ICSC), 2021 mehr…
- The influence of sharrows on road users' rule knowledge, attitudes and reported behavior. International Cycling Safety Conference (ICSC), 2021 mehr…
- Winter cyclists' perceptions of environmentally friendly winter maintenance strategies on bicycle paths in Germany. International Cycling Safety Conference (ICSC), 2021 mehr…
- Getting cyclists on the road with sharrows. 3rd International Conference on Environmental Psychology (ICEP), 2021 mehr…
- Successfully accompanying the implementation of sharrows with publicity. Cycling & Society Symposium, 2020 mehr…
- "Rück mir von der Pelle!" Wenn Rad- und Kfz-Verkehr sich die Fahrbahn teilen. Psychologie am Samstag, 2019 mehr…
- Cycling on narrow streets - is the use of sharrows an effective means to improve perceived safety? International Cycling Safety Conference (ICSC), 2019 mehr…
- It is extremely annoying but I cycle here anyway. 15. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, 2019 mehr…
- Fahrradpiktogramme auf der Fahrbahn - eine effektive Maßnahme zur Erhöhung der subjektiven Sicherheit auf der Fahrbahn? 3. Kongress der Fachgruppe Verkehrspsychologie, 2019 mehr… Volltext ( DOI )
- Comprehensibility of verbal and pictorial targets on signposts. 58. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), 2017 mehr…
Stefanie Ruf
Dr. rer. nat., M.Sc. Psychologie
Senior Researcher (Postdoc)
Leitung Forschungsgruppe "Transforming urban mobility"
Professur für Urban Design
Arcisstrasse 21
80333 München
E-Mail: stefanie.ruf@tum.de
Stefanie Ruf schloss im Jahr 2019 ihren Master of Science in Psychologie mit dem Schwerpunkt Human Performance in Socio-Technical Systems an der Technischen Universität Dresden ab, wo sie zuvor auch ihren Bachelor absolvierte. Von 2016 bis 2021 war sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur Diagnostik und Intervention der Technischen Universität Dresden tätig, sie promovierte dort zur gerechten Verteilung von Verkehrsflächen und der subjektiven Sicherheit von Radfahrenden. Seit 2021 arbeitet sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Urban Design an der Technischen Universität München.
- Flächengerechtigkeit im Straßenverkehr
- Subjektive Sicherheit und Positionswahl Radfahrender
- Umweltfreundlicher Winterdienst auf Radverkehrsanlagen
- Alltagsweltliche (soziale) Experimente zur Transformation der Mobilität